معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش، باید تغییر کند

0

تجارت جهانی/ ترانه رسولیان: طبق آمار گمرک ، در سال گذشته حتی یک دلار صادرات از منطقه آزاد کیش صورت نگرفته است .موضوعی که باعث شد دبیرخانه به عملکرد اقتصادی این منطقه، پایین‌ترین یا به عبارتی ضعیف‌ترین در بین سایر مناطق را بدهد. تراز تجاری این منطقه نیز کاملا منفی بود.
به گزارش تجارت جهانی، بیشتر تجار و بازرگانان کیش از وضعیت موجود، رضایت ندارند.
برای بررسی چالش‌های منطقه آزاد کیش، با «رحمان سعادت»، اقتصاددان گفتگویی انجام دادیم که در ادامه از نظر می‌گذرد.

 

معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش، با توجه به گزارش دبیرخانه، ضعیف‌ترین معاون در بین کل مناطق شده است؛ چرا هیچ اقدامی‌ برای تغییر وی و اصلاح ساختار انجام نمی‌شود؟

قطعا مناطق آزاد تجاری در رشد و توسعه اقتصاد کشور تاثیر اساسی دارد. بنابراین هر چقدر مناطق آزاد تجاری فعال باشند بر رشد اقتصادی هم تاثیر گذار خواهد بود. پس در این میان فعالیت معاون اقتصادی مهم خواهد بود و باید به گونه‌ای فعالیت کند تا بتوانند سرمایه گذاری خارجی را جذب کنند. طبق رتبه‌بندی‌ها و آماری که از عملکرد معاون اقتصادی در این منطقه به دست آمده، لازم است که اصلاحات و تغییراتی در این حوزه صورت بگیرد تا بتوانیم از ظرفیت های مناطق آزاد تجاری کیش به نحو احسن بهره ببریم. متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی توجه‌ها به این موارد کمتر شده است.

در طول سال گذشته حتی یک دلار صادرات مطابق آمار رسمی گمرک از کیش انجام نشده است؛ این موضوع چه تاثیری بر آینده و توسعه پایدار دارد؟

گرچه اهداف اصلی مناطق آزاد تجاری، صادرات ،  ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و … است تا بتواند فضایی را ایجاد کند و رشد اقتصادی را فراهم کند اما از جمله آسیب هایی که مناطق آزاد تجاری می‌تواند وارد کند، واردات کالا به صورت قاچاق است. بطور کلی، واردات موجب تحت تاثیر قرار گرفتن تولیدات داخلی و صادرات می شود. وجود تراز منفی در این منطقه نشانگر عملکرد نادرست آن است گرچه این آمارها می‌تواند بیشتر هم باشد و کاملا دقیق نیست. در نتیجه این تراز منفی آثار بسیار مخربی بر اقتصاد ملی‌ خواهد گذاشت.
حضور نداشتن افراد متخصص و نبود نظارت کافی در حوزه تجارت در مناطق آزاد ، موجب تبدیل شدن این مناطق به پاشنه آشیل اقتصادی خواهد شد نه منبعی برای رشد اقتصادی !

در  ۱۴۰۲ چه ضررها و پیامدهایی متوجه تجار، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کیش شده است؟

گرچه طبق آمار صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته، حدود ۵ درصد بوده است اما متاسفانه بیشتر تمرکز دولت بر بنگاه‌های تجاری بوده و توجه به مناطق آزاد و صادرات صورت نگرفته است. بی‌توجهی‌ها و تراز منفی موجب ضرر فعالان اقتصادی در این منطقه خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *