منطقه آزاد چابهار و صادرات به پاکستان؛ تراز تجاری منفی از دوره عبدالرحیم کردی تا امیر مقدم+اینفوگرافیک

0

تجارت جهانی: تحقیقات تیم تجارت جهانی نشان می‌دهد که دست کم در سه سال اخیر، تراز تجاری منطقه آزاد چابهار با کشور پاکستان منفی بوده است.این در حالی است که در سطح ملی، تراز تجاری کشور ایران با پاکستان، همواره به نفع ما، مثبت بوده و ارزش کالاهایی که از سرزمین پارس به ممکلت پاک‌ها، صادرت شده چندین برابر واردات از آنجا بوده است.
به گزارش تجارت جهانی، کوبیدن بر طبل توخالی بازار 200 میلیونی پاکستان از سوی مدیران منطقه آزاد چابهار، خروجی قابل دفاعی نداشته و چه در زمان مدیریت عبدالرحیم کردی و چه در زمان امیر مقدم ، میزان واردات وحشتناک بوده است!
هر چند به نحوه مدیریت کُردی انتقادات بسیاری وارد است و در آینده نزدیک به آن خواهیم پرداخت اما ارزش واردات در زمان امیر مقدم که سومدیریت ها و ترک فعل‌ها به اوج خود رسیده، ارزش واردات دست کم،2 برابر شده است.
مبنای محاسبات تیم تجارت جهانی، آمار رسمی گمرک و برای اینکه مقایسه بصورت صحیح انجام شود، سه فصل بهار، تابستان و پاییز مورد آنالیز قرار گرفته‌اند.
بر همین اساس در 9 ماهه 1400 (دوره مدیریت کردی در بهمن 1400 تمام شد)، سی میلیون دلار واردات از پاکستان به ثبت رسیده است؛ در مدت مشابه سال 1401 ( امیر مقدم از 18 مهر مدیرعامل شد) ، ارزش واردات ، بیش از 175 میلیون دلار شده است. همچنین در 9 ماهه 1402 ارزش واردات از پاکستان به حدود 87 میلیون دلار رسیده است.
از سوی دیگر، در سال های 1400 ، 1401 و 1402 به ترتیب 15 میلیون دلار، 37 میلیون دلار و 59 میلیون دلار صادرات از مبدا منطقه آزاد چابهار به کشور پاکستان، انجام گرفته است.
مقایسه ارزش صادرات و ارزش واردات که از آن بعنوان تراز تجاری یاد می‌شود نشان می‌دهد که در دوره عبدالرحیم کردی (9 ماهه 1400)، تراز تجاری منفی 15 میلیون دلار بوده است. ( واردات 2 برابر صادرات)
در دوره سرپرستی نصرالله ابراهیمی و مدیرعاملی امیر مقدم ( 9 ماهه 1401) تراز تجاری به منفی 138 میلیون دلار رسید.
اما در 9 ماهه 1402 ، تراز تجاری بالغ بر منفی 28 میلیون دلار شده است.( این رقم در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی در برخی مقاطع زمانی، ممنوعیت واردات برنج را وضع کرد).

❌ نمایش‌گاه بازی بجای کار اساسی!

دوره جدید چرخاندن مناطق آزاد با مدل نمایش‌گاهی همراه بوده است؛ یکی از این نمایش‌گاه‌ها نیز که در چند روز اخیر، برگزار شد بخاطر مسایل امنیتی سیاسی با شکست همراه بود و طرف پاکستانی ، چابهار را ترک کرد!
سوال این است که چند واحد تولیدی در منطقه آزاد چابهار وجود دارد که قابلیت صادرات به پاکستان را داشته باشد؟ چند واحد تولیدی در دو سه سال اخیر به آن افزوده شده است؟ زمانی که عبدالرحیم کردی از بازار دویست میلیونی پاکستان، سخن به میان می آورد، چند واحد تولیدی در دل منطقه آزاد چابهار برای تحقق این رویا، ایجاد شد؟ امیر مقدم که نمایش‌گاه برگزار می‌کند، پیش از این چه اطلاعاتی از تجارت داشته و با کدام دانش، تجربه، سابقه اجرایی دولتی، ادعای صادرات را مطرح می کند؟ برای مدیرعاملی که از سال 1400 به این سو، جلوی انتشار شفاف عملکردی را گرفته است و ترک فعل، عدم اتمام پروژه‌های متعدد، عدم استارت پروژه‌های زیر ساختی جدید و … به وضوح دیده می‌شود، سخن از صادرات به پاکستان با دستان خالی منطقه آزاد چابهار، بیشتر یک کمدی تراژیک محسوب می‌شود!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *