فرصت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه یزد؛ از نساجی تا الکترونیک…

0

تجارت جهانی/ آلا حسینی: مناطق ویژه اقتصادی، همانند مناطق آزاد در کشور با هدف افزایش سرمایه گذاری که افزایش تراز تجاری، رشد اشتغال، رشد تولید و صادرات و در نهایت رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت، در استانهای مختلف تاسیس شدند. مناطق ویژه نیز از مزایا و امکاناتی برای سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی برخوردار هستند و در عین حال در برخی از قوانین با مناطق آزاد تفاوت دارند. منطقه ویژه اقتصادی یزد یکی از زیر مجموعه های شهرک صنعتی یزد برخلاف تعداد زیادی از مناطق ازاد و ویژه در کشور، در سال 1401 موفق به کسب تراز تجاری مثبت 26 میلیون دلاری شده است. تجارت جهانی در زمینه موفقیت های منطقه ویژه یزد با محمد دهقان، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد گفتگو کرده که در ادامه متن آن را میخوانید…

منطقه ویژه یزد در بین مناطق ویژه به تراز تجاری مثبت 26 میلیون دلاری رسیده است؛ چطور به این تراز تجاری رسیده اید؟

ابتدا می توان به موقعیت خوب مکانی این منطقه در کشور اشاره کرد که به دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران و دسترسی راه های مواصلاتی که از منطقه ویژه عبور کرده است، تعدادی سرمایه گذار در این منطقه مستقر شده اند که نوع فعالیت آنها صادرات محور است.منطقه ویژه یزد به دلیل زیرساخت های عمرانی مانند آب، برق، راه و امکانات اولیه صنعتی که به آن نیازمند است در شرایط مناسبی قرار دارد و این مورد در مقایسه با مناطق ویژه دیگر کیفیت و سطح مطلوبی دارد و کاملا مشهود است و همه این دلایل باعث ترغیب سرمایه گذارهای توانمند و منافع بیشتر در منطقه است و علاوه براین در سال های اخیر، دقت و حساسیت بیشتری در گزینش و اهلیت سنجی سرمایه گذاران وجود دارد و در صورتی که درصد موفقیت آنان و سابقه آنان کم و نامطمئن باشد به فضاهای موجود دیگر هدایت می کنیم. در واقع در استان یزد 35 شهرک صنعتی وجود دارد و علاوه بر منطقه ویژه یزد 34 موقعیت مکانی سرمایه گذاری دیگر برای پیشنهاد به سرمایه گذاران داریم و فقط منطقه ویژه یزد را موقعیتی برای سرمایه گذاران در سطح بسیار بالا در نظر گرفتیم.

سرمایه گذارانی که در آنجا حضور دارند در چه حوزه و واحد هایی فعالیت دارند؟

دسته های اصلی فعالیت های منطقه اقتصادی یزد فعالیت های نساجی عمدتا با گرایش الیاف ونخ، برق، الکترونیک و همچنین محصولات مشتقات نفتی است که سطح صادرات مناسبی در همه محصولات داریم اما مشتقات نفتی بیشترین حجم صادرات را دارد.

آیا سرمایه گذاری خارجی نیز در منطقه حضور دارد؟

سرمایه گذاری از چین در منطقه حضور دارد که در زمینه تولید تیغه های الماس برای کارخانه های سنگبری فعالیت می کند. این سرمایه گذار در زمان کرونا دستگاهایی از چین به منطقه وارد کرد و خط تولید ماسک را راه اندازی کرد. این تولید کمک شایانی به استان یزد در ابتدای کرونا بود و در زمینه مسئولیت اجتماعی منطقه تاثیر خوبی در کنار دیگر فعالان داشت.

مهم ترین محصولات صادراتی و وارداتی در منطقه ویژه یزد چیست؟

مهمترین و بیشترین محصول صادراتی، مشتقات نفتی تولید شده در منطقه است و واردات هم در همین حوزه شامل مواد اولیه از منطقه پارس جنوبی و سایر مناطق ویژه است که فرآوری شده و سپس صادر می شود. برخی از واردات نیز شامل قطعات الکترونیکی در واحد های برق و الکترونیک است که به عنوان مواد اولیه وارد می شوند و در صنعت روشنایی مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع واردات منطقه صرفا شامل مواد اولیه برای ادامه تولید است.

هدف گذاری های منطقه ویژه یزد برای سال 1402 چیست؟

تکمیل زیرساخت های نیمه تمام منطقه ویژه اقتصادی یزد است که خوشبختانه روبه پایان است از برنامه های امسال است. پروژه های باقی مانده امسال شامل راه سازی و آسفالت است و زیرساخت های آب، برق و گاز در منطقه به طور کامل انجام شده است.570 هکتار کل مساحت منطقه ویژه یزد است که تقریبا ۳۴۰ هکتار آن زمین صنعتی است، که می توان به صنعت واگذار کرد. از این مقدار ۱۸۰ هکتار واگذار شده است که یا کارخانه احداث شده و یا در حال ساخت است. حدود 160 هکتار باقی مانده که قابلیت جذب سرمایه گذار دارد و نکته مهم آن این است که زیر ساخت های آن کامل است. برنامه دیگر منطقه در زمینه اصلاح با هدف تسهیل فرایند های تجاری و ورودی و خروجی با توجه به استقرار گمرک است که در حال برنامه ریزی برای تسهیل فعالیت های سرمایه گذاران هستیم؛ به این علت که استقبال از منطقه یزد رشد نمایی داشته است. در حال حاضر 197 قرارداد در منطقه داریم که 72 قرارداد پروانه بهره برداری داشته و در حال فعالیت هستند و هیچ واحد راکد در منطقه نداریم.

حدود 125 واحد صنعتی در آینده در بازه زمانی یک تا سه سال به بهره برداری خواهد رسید که نشان دهنده رشد منطقه در حدود سه برابر است که همزمان نیاز به رشد کمی و کیفی زیرساختی خدماتی وجود دارد که برنامه ریزی آن را از امسال آغاز کرده ایم. همچنین هدف گذاری در جهت استقرار سرمایه گذاران کمک کننده به تکمیل زنجیره های ارزش استان یزد و منطقه ویژه با رویکرد های‌تک، کم آبخواه بودن، همسو با محیط زیست بودن و نداشتن آلاینده ( به رده بالای 3 محیط زیست اجازه استقرار در منطقه را نخواهیم داد) را در دستور کار قرار دادیم.

آیا شرکت های دانش بنیان در منطقه فعالیت می کنند؟

شش شرکت دانش بنیان در منطقه اقتصادی یزد حضور دارند که سه شرکت به بهره برداری رسیده و سه شرکت دیگر در مرحله ساخت و ساز است. این شرکت ها حوزه های مختلفی از جمله صنایع غذایی، ماشین سازی، صنایع فلزی، صنایع نفتی و نساجی فعالیت می کنند.
برنامه خاصی برای جذب سرمایه گذار خارجی در منطقه دارید؟اکنون مشکلی در جذب سرمایه گذار در منطقه نداریم بلکه برعکس با توجه به تقاضاهای زیاد برای حضور در منطقه با قرار دادن شرایط و فیلترهایی، سعی در انتخاب بهترین گزینه و هم‌راستا با سیاست های منطقه ویژه داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *