ملزومات صادرات؛ دانش اولیه، دانش زبان انگلیسی، ده میلیون تومان سرمایه!

0

نیما مؤذن فعال بازرگانی:

بهترین اقدام برای آغاز صادرات، ارتباط گیری تامین کننده های کالا متناسب با مهارت و مزیت های رقابتی کشور است. حضور در نمایشگاه ها، همایش های اتاق بازرگانی و فضاهایی که در افزایش ارتباطات موثر است برای بررسی مزیت های رقابتی و انتخاب کالای مناسب برای صادرات اهمیت دارد.

یک فرد برای آغاز صادرات به آموزش اولیه تجارت، تسلط بر زبان انگلیسی و در مرحله بعدی چینی و روسی نیازمند است. به این دلیل که ممکن است برای تکمیل کالای انتخاب شده، برخی کالاها از کشور چین تامین شوند و سپس صادر شوند و چین قدرت بزرگ در حوزه تجارت و شریک تجاری ایران است.

عراق در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب ها برای افرادی است که قصد آغاز صادرات را دارند. به این دلیل که عراق استانداردهای کمتری نسبت به کشورهای دیگر دارد، تجارت با تاجران عراقی آسان است و همچنین عراق همسایه مرزی ایران است که روابط خوبی بین دو کشور برقرار است.

دو استراتژی برای انتخاب کالای صادراتی وجود دارد. برخی از افراد ابتدا بازار هدف را تعیین می‌کنند و به بررسی کالای مورد نظر در آن بازار می پردازند، درحالی که برخی از افراد با توجه به توانایی تامین کالا، بازار مناسب کالای خود را انتخاب می‌کنند.

در هر صورت موضوع مهم سطح دسترسی فرد و همچنین میزان اطلاعات فرد است. به عنوان مثال برای فردی که در ارومیه ساکن است، میوه خشک انتخاب مناسب تری است زیرا قیمت پایین تر و قابلیت دسترسی آسان تری دارد و یا برای فردی که در جنوب ایران زندگی میکند، خرما کالای مناسبتری برای آغاز صادرات است.

مهم ترین نکته در موفقیت صادرات “ارتباط” است. هر چقدر دایره ارتباطی با کشورهای مختلف، تاجران، تامین کنندگان کالا، خریداران و… بیشتر باشد، موفقیت در تجارت نیز بهتر خواهد بود و شاید بتوان گفت شبکه ارتباطی گسترده، کلید موفقیت در صادرات است.

برای آغاز صادرات، یک فرد جوان و با انگیزه حتی صرفا با دسترسی به اینترنت و ایجاد یک سایت به همراه داشتن دانش اولیه صادرات و زبان انگلیسی می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند که حتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان هم کافی‌است.

اما باید توجه داشت که نمیتوان به صادرات به عنوان شغل دوم نگاه کرد، بلکه این فعالیت به صبر، حوصله و پیگیری مستمر و تمرکز هر روزه نیازمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *