نظرات «سرهنگی» درباره منطقه آزاد کیش!/ وقتی منطقه گردشگری با یک منطقه صنعتی، اشتباه گرفته می‌شود!

0

تجارت جهانی/ نورا نیاورانی: چند روز پیش، «مسئول دبیرخانه هفت منطقه آزاد کشور» که به کیش سفر کرده بود، عبارت «پایتخت صادرات کشور» را در یک نشست، مورد استفاده قرار داد! موضوعی که همچون اطلاعات غیرقابل اثبات اخیر، تعجب کارشناسان و فعالان مناطق آزاد را به دنبال داشت!
کیش مطابق آمار دولت، با پنجاه واحد صنعتی، رتبه آخر کشور را دارد! با کدام استدلال و فکت می‌توان از یک جزیره گردشگری، انتظار تبدیل شدن به پایتخت صادرات ایران را داشت؟
کمی مطالعه ابتدایی درباره مزیت‌های صادراتی نشان می‌دهد که شهرهایی چون بندرعباس، بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی و… با میلیون‌ها تن ظرفیت بندری، سال‌های سال است که فعال‌اند و عبارت پایتخت صادرات ایران برای کیش، یک شوخی از روی اطلاعات بسیار بسیار بسیار پایین است!
ضمن اینکه جزیره کیش یک محدوده بدون دسترسی به خشکی است و قرار گرفتن‌ واحدهای تولیدی بی‌شمار برای صادرات ، قطعا غیرممکن است!
پایتخت صادرات برای منطقه‌ای، محقق می‌شود که به خشکی راه داشته باشد!
رحیم سرهنگی، مدیرعامل تازه‌کار منطقه آزاد کیش نیز گفته که «جزیره» امن‌ترین منطقه برای سرمایه‌گذاری است! منظور وی از این سخن، مشخص نیست!؟ امن‌ترین در کجا؟ مگر کیش در خلیج همیشه فارس نیست؟ جای آن تغییر کرده است؟
چرا به موضوع سرمایه‌گذاری اشاره نکرده است؟ کیش، یک‌ منطقه گردشگری است ، صنعتی نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *