ماموریت علی لاریجانی و کمال خرازی برای احیای برجام / خطرات به قدرت رسیدن دسنتیس

0

سیده آتنا آذری/ مدیر مسئول تجارت جهانی:

به نظر می رسد کار احیای توافق هسته ای پس از کنار رفتن علی شمخانی از صحنه رایزنی های دیپلماتیک به دو سیاستمدار کارکشته و کارنامه دار سپرده شده است.
شنیده شده که علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری و کمال خرازی، رییس شورای راهبردی سیاست خارجی، پروژه احیای برجام که با محوریت سلطان هیثم، پادشاه عمان پیش رفته را در دستور کار دارند. هم لاریجانی هم خرازی از سیاستمداران میانه رو و اعتدال گرای ایران محسوب می شوند و توسط رهبری بعنوان اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، منصوب شده اند.
از سوی دیگر، شنیده شده مکه عباس عراقچی هم درباره نقشه راه احیای برجام به آقایان لاریجانی و خرازی، مشاوره می دهد.

بایدن، رییس جمهور تک دوره ای

بر اساس انچه سکونت چهار ساله ترامپ در کاخ سفید نشان داد، احتمال این وجود دارد که دو اعضای حزب قدیمی یعنی جمهوریخواهان و دموکرات ها در یک توافق نانوشته بر سر استقرار چهار سال یکبار در مرکز قدرت، توافق کرده اند؛ با این حساب، باید از همین حالا رفتن بایدن را قطعی بدانیم هر چند که پزشکان احتمال حضور او برای انتخابات ریاست جمهوری در دومین دوره متوالی را ممنوع کرده اند.
احتمال زیادی وجود دارد که یک جمهوریخواه مثل «ران دِسَنْتیس» که نشان داده صدبرابر دیوانه تر از ترامپ است بعنوان مستاجر جدید واشنگتن دی سی، کلید کاخ سفید را تحویل بگیرد.

مخالفت دِسَنْتیس با برجام

پیشتر و در سال 2015، دسنتیس با تفاهم هسته‌ای وین مخالفت کرد و آن را توافقی بد خواند که امنیت ملی آمریکا را به‌طور قابل توجهی تضعیف می‌کند. او گفته بود «توافق با ایران به آنها دقیقاً چیزی را می‌دهد که می‌خواهند: میلیاردها دلار تخفیف در تحریم‌ها، تأیید برنامه هسته ای ایران و قابلیت مانع شدن در برابر بازرسی‌ها.»

نتیجه

شاید امروز، توافق هر چه سریع تر با آمریکا بر سر احیای برجام و یک تنفس به اقتصاد ایران، از هر چیزی مهم تر باشد. ماموریت لاریجانی و خرازی، شاید کلیدی ترین دستور کار دیپلماسی کشور در آغاز قرن جدید باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *