هند؛ قدرت اقتصادی آینده جهان؛ چابهار محروم از سرمایه‌گذاری مهاراجه‌ها / عملکرد مدیران چابهار زیر علامت سوال!

0

تجارت جهانی/ سیده نرگس مهدوی: در حالی که تمام اندیشکده های جهان از تبدیل هند به اقتصاد نخست جهان تا سال 2030، صحبت می‌کنند، تفاهمنامه چابهار بعنوان یکی از مهمترین سندهای همکاری تهران-دهلی‌نو در چند سال اخیر،غیرفعال شده و به اعتقاد برخی کارشناسان، شکست خورده است.
به گزارش تجارت جهانی، جمعیت هند (1.42 میلیارد نفر)، چند هفته پیش از چین(1.41 میلیارد نفر)، پیشی گرفت و هندی‌ها با سرعت زیادی به یکی از قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان تبدیل شده‌اند.
باید بررسی شود مدیران مستقر در چابهار، چه کاری برای توسعه زیرساخت‌های چابهار از جمله ارتقای ظرفیت بندر از 2.5 میلیون تن در سال به 85 میلیون تن انجام داده‌اند؟
چرا باید تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد کشور دیگری بگذاریم؟ چرا باید هندی‌ها را از خود برانیم؟ وقتی فاصله بمبئی تا چابهار از هر ابربندر دیگری نزدیک‌تر است. وقتی 15 درصد جمعیت هند مسلمان است؛ وقتی فرهنگ هندی‌ها به ایران بسیار نزدیک است و قرن‌ها، همسایه خوبی برای سرزمین پارس بوده است.
قدمت روابط فرهنگی و زبانی و مهاجرتی ایرانیان و هندی‌ها آنقدر معروف است (بیش از 3000 هزار سال) که نیاز به توضیح ندارد. اهمیت روابط این دو فرهنگ نیز آشکار است برای مردم ایران و تاریخ و ادبیات ایران هیچ سرزمینی معروفتر و شناخته شده تر از هند نیست. هیچ کتاب تاریخی – ادبی و جغرافیایی را در فارسی نمی‌یابید که از هند سخن و مطلب نگفته باشد. بطوریکه مهمترین و قدیمی‌ترین منظومه حماسی ایرانیان یعنی شاهنامه بیشتر از ۱۰۰ بار نام هند- هند و سند و مکران را در اشعار خود آورده‌است. هند را دریابیم، پیش از آنکه دیر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *