چه خبر از بورس بین‌الملل!؟/ دبیرخانه مناطق آزاد آیا شروط ۶گانه سازمان بورس را تامین کرد!؟

0

ایده پنجمین بورس کشور که از زمان دبیر فقید مناطق آزاد، مهندس ترکان مطرح و دنبال شد در دوم شهریور ۱۴۰۱ به تصویب شورای عالی بورس رسید اما تا امروز هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ هیچ خبری از آن در هیچ‌یک از مناطق آزاد از جمله کیش نیست.
جالب است که بر اساس قانون این بورس مختص مناطق آزاد است و بایستی با حداقل سرمایه سی میلیون یورو که معادل امروز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود، راه اندازی شود!
به گزارش تجارت جهانی، این پروژه احتمالا بخاطر تحریم‌ها متوقف شده و فعلا هیچ اطلاعی از آن در دسترس نیست. یک ماه مانده به برکناری سعید محمد، نخستین دبیر مناطق آزاد در دولت سیزدهم، حجم وسیعی تبلیغات روی این پروژه انجام شد و چنان وانمود شد که گویی این پروژه یک روزه و توسط آنها، ایده‌پردازی و انجام شده است.
اما اصل داستان این بود که در دولت روحانی و از سال ۱۳۹۲ ایده راه‌اندازی بورس بین‌الملل توسط مهندس ترکان، مطرح و دنبال شد.
آنچه مهم است با گذشت نزدیک به یکسال از تصویب آن، حتی یک ساختمان در کیش که مرکزیت بورس بین‌الملل به آن اختصاص یافته برای این پروژه فوق‌العاده مهم در نظر گرفته نشده است.
اسفند سال ۱۴۰۱، مجید عشقی رییس سازمان بورس درمورد راه‌اندازی بورس بین‌الملل، گفت: «اداره شرکت‌های بورس در دست هیات مدیره آن‌هاست و با دبیرخانه مناطق آزاد اختلاف نظری نداریم. به محض اینکه شروط شش‌گانه برای صدور مجوز تاسیس بورس مذکور فراهم بشود، بورس بین‌الملل تاسیس خواهد شد.همچنین تحقق این موضوع باید از جانب سازمان مناطق آزاد پیگیری بشود.»
البته یک آگهی برای دعوت به سرمایه‌گذاری نیز منتشر شد که شواهد نشان می‌دهد کسی از آنداستقبال نکرده است.
«سرمایه اولیه این بورس ۳۰ میلیون یورو پیش بینی شده و
لذا ضروری است متقاضیان واجد شرایط فوق، بمنظور اعلام آمادگی رسمی و درخواست مشارکت به عنوان موسس، نسبت به ارسال درخواست مکتوب حداکثر تا تاریخ ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۱ اقدام کنند»
تحقیقات تجارت جهانی برای اطلاع از شروط شش‌گانه سازمان بورس تاکنون راه بجایی نبرده است و در حال مکاتبه هستیم و به محض اطلاع، جزییات را در اختیار مخاطبان قرار خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *