جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه ویژه سرخس، ۱۴ برابر منطقه آزاد انزلی!

0

در حالی که دست‌کم روی کاغذ، مناطق آزاد از جذابیت و پتانسیل ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، مناطق ویژه اقتصادی بدون رنج بردن از قوانین محدود کننده، پیشرفت خوبی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را به ثبت می‌رسانند.
به گزارش تجارت جهانی، منطقه آزاد انزلی یکی از مناطقی است که پیوسته در چند سال اخیر ، بی‌ثباتی مدیریتی را تجربه کرده و علاوه بر آن، نتوانسته در مسیر توسعه پایدار گام بردارد. جذب سرمایه خارجی این منطقه با تمام ظرفیت‌هایی که دارد، در سالی که گذشت ۷/۵ میلیون دلار بوده است! رقمی که با توجه به شرایط فوق‌العاده جذاب این منطقه از جمله نزدیکی به پایتخت، دسترسی دریایی به اوراسیا و … نشان از ضعف مدیریتی و عدم برنامه‌ریزی مطلوب دارد.
از سوی دیگر منطقه ویژه اقتصادی سرخس (۵۲۰۰ هکتار) که نصف منطقه آزاد انزلی، وسعت (۹۴۰۰ هکتار) دارد ، در سالی که گذشت موفق شد بیش از یکصد میلیون دلار سرمایه‌ خارجی جذب کند.
از لحاظ موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌ها، دو‌ منطقه سرخس و انزلی با یکدیگر، قابل قیاس نیستند و انزلی بعنوان نزدیک‌ترین منطقه آزاد به تهران، از انواع و اقسام امکانات برخوردار است.
به نظر می‌رسد، منطقه آزاد انزلی در نبود ثبات مدیریتی و عدم برنامه‌ای جامع و روشن، فرسخ‌ها از مدل‌های توسعه محور و مدرن، فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *