احمد مسعود، رییس جمهور آینده افغانستان می‌شود

0

تجارت جهانی/بُشری حسین زاده: پس از خروج سربازان آمریکا از خاک افغانستان و تهاجم طالبان به کشور افغانستان و به کنترل درآوردن حکومت در سال ۱۴۰۰، افغانستان دچار مشکلات متعدد در زمینه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه شد و این معضلات در حال افزایش و فراگیر شدن است. تجارت جهانی در این زمینه با خانم موحده مقاوم، دکترای حقوق و علوم سیاسی و روابط بین الملل به گفتگو پرداخته که در ادامه متن آن را می‌خوانید…

آیا شرایط اقتصادی در افغانستان نسبت به روزهای اول حاکمیت طالبان تغییر کرده است؟ (سطح زندگی مردم افغانستان چگونه است)

با تاسف، شرایط اقتصادی کشور با حاکمیت طالبان در افغانستان در حالت بحرانی قرار دارد و از روز های نخست حاکمیت طالبان تا کنون وضعیت اقتصادی نه تنها خوبتر نشده بلکه در حالت بدتری از نظر اقتصادی و سیاسی، قرار دارد.

شرایط شورای عالی مقاومت چگونه است؟ آینده احمد مسعود را چگونه می بینید؟

شورای عالی مقاومت، متشکل از احزاب سیاسی شخصیت های ملی، جریان های سیاسی و نیروهای سابق امنیتی می باشد. هدف این شورا تشکیل یک حکومت فراگیر ملی که مبنای حکومت در آن انتخابات است، می باشد. احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت افغانستان، فرزند قهرمان ملی، یک شخصیت ملی، جوان و تحصیل کرده است، جناب احمد مسعود می‌تواند به طوری که لازم است، جریان های ضد طالبانی را رهبری کند و به عنوان نماینده تمام ملت افغانستان در آینده حضور داشته باشد.

آیا امکان دارد افغانستان در آینده به یک حکومت دموکراتیک برسد؟

بدون شک با حاکمیت طالبان در افغانستان، دموکراسی و ارزش های انسانی از بین رفت اما با مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان، نابودی تفکر و حاکمیت طالبان من و هم نسلانم در افغانستان مصمم به تشکیل حکومت دموکراتیک هستیم و با اطمینان عرض می‌کنم به این هدف خواهیم رسید.

سخت گیری های طالبان  و مانفیست های آنها چه تاثیری بر روی زندگی و معیشت مردم افغان، ایجاد کرده است؟

سخت گیری های طالبان در برابر مردم افغانستان تاثیر منفی بر زندگی مردم گذاشته است و زندگی در افغانستان را برای مردم به چالش کشیده است.

آینده دختران افغان را که حق تحصیل ندارند را چگونه می بینید؟ خبری از مدارس دخترانه زیرزمینی دارید؟

با حاکمیت طالبان، دختران و زنان افغانستان حق کار و حق تحصیل خود را از دست داده اند اما دختران مظلوم افغانستان با همه محدودیت ها هنوز هم استوار برای پس گرفتن حق خود، در حال مقاومت هستند.

به نظر شما چرا آمریکا پس از بیست سال، افغانستان را به حال خود رها کرد و آن را در اختیار طالبان گذاشت؟

حقیقت این است که آمریکا بخاطر منافع ملی خود به افغانستان آمد و در نهایت به خاطر همان منافع ملی از افغانستان خارج شد اما به زودی توسط طالبان از افغانستان تهدید خواهد شد.

در حال حاضر مردم حکومت طالبان را پذیرفته اند یا به دنبال فرصتی برای قیام هستند؟

مردم افغانستان از روز نخست حاکمیت طالبان در کشور در برابر آنها مقاومت کرده و هرگز طرفدار طالب و اندیشه طالبانی نیستند. مردم افغانستان به زودی در برابر حاکمیت ظالم طالبان قیام خواهمد کرد و جهانیان هم  شاهد آن خواهند بود.

نظر شما درباره خیانت اشرف غنی چیست؟

اشرف غنی با فرار و خیانتی که انجام داد افغانستان را به لانه امن تروریسم تبدیل و به طالبان تسلیم کرد.

بسیاری از سیاستمداران افغان مثل داکتر عبدالله و کرزی در افغانستان مانده اند؛ آیا آنها برنامه ای برای انقلاب دارند؟

داکتر عبدالله کرزی و امثال این افراد که در افغانستان حضور دارند، به دلیل منافع خانوادگی خود در افغانستان باقی مانده اند و بدون شک این افراد هیچ اندیشه ای برای قیام ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *