کیش و قشم نتوانستند، هرمزگان را خوشبخت کنند!

0

هرمزگان به عنوان هشتمین استان کشور از لحاظ مساحت، دارای ۱۴ جزیره، دو منطقه آزاد، شهرک‌های صنعتی و بنادر مختلف است و با وجود این ظرفیت ها قابلیت تبدیل شدن به قطب درآمدزایی و تاثیر گذاری بالا در اقتصاد ملی را دارد. با این حال نه تنها شاهد این روند در استان نیستیم، بلکه رشد متوسط هرمزگان صرفا محدود به کیش و قشم است و شهرستان های دیگر استان در وضعیت آشفته ای به سر می برند. برای بررسی علت های عدم توسعه در هرمزگان تجارت جهانی با منصور آرامی، نماینده قشم، بندر عباس و ابوموسی در مجلس یازدهم گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانید‌…

 

چرا هرمزگان با داشتن مزایای مختلف توسعه قابل قبولی در همه شهرستان ها نداشته است؟

دولت در استان هرمزگان سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است که صرفاً شامل مناطق آزاد نمی‌شود، در استان هرمزگان مجتمع‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی مانند بزرگ‌ترین بندر ایران، بزرگ‌ترین کشتی‌سازی، دو پالایشگاه موجود و پتروشیمی های در حال ساخت و مجتمع‌های فولادی وجود دارد. سه عامل وجود دارد که باعث شده‌است تا این ظرفیت‌ها به‌طور کامل در راستای رشد استان قرار نگیرند، در واقع استان در آموزش، بهداشت و درمان، بیکاری، فقر و محرومیت نسبت میانگین کشوری شرایط بدی وجود دارد. اولین نکته این است که بنگاه‌ها علی رغم داشتن درامد کافی و بالا در بخش مسئولیت اجتماعی به وظیفه خود در حوزه پیرامون خودشان، مثلا در حوزه نیروی انسانی، محیط زیست و اجتماعی به‌درستی انجام نمی‌دهند. عامل دوم این است که تعداد زیادی از این بنگاه‌ها حساب‌های مالی و بانکی و مالیات‌هایی دارند که باید در استان پرداخت کنند، اما بدلیل وجود حساب در مرکز آن‌جا پرداخت کردند. نکته بعدی نیز در بحث اشتغال است که عمدتاً نیروهای انسانی که در این بنگاه‌ها به‌کارگرفته می‌شوند خارج از استان هستند و جزو بومیان استان نیستند. این سه عامل باعث عدم توانایی رشد استان شده‌است.

چه اقداماتی بصورت بدیهی انجام گرفته است؟

ما در حال پیگیری راهکار ها و برنامه‌ریزی هستیم و جلسات مفصلی با استانداری و مدیران مربوطه تشکیل می‌دهیم و خود مجمع نمایندگان مجلس پیگیر ماجرا هستند؛ مثلاً در حوزه مسئولیت اجتماعی بسیاری از بنگاه‌ها را در حوزه هایی مثل ساخت بیمارستان یا ورود به حوزه ورزش، یا در بخش حساب‌های مالی جلساتی با رییس سازمان مالیاتی داشتیم و چند بنگاه بزرگ حساب‌های خود را به استان انتقال دادند و نتیجه آن، این بود که مالیات بر ارزش افزوده این حساب‌ها به استان آمده‌است. طبیعتاً این موارد اثر گذار خواهد بود حتی در برنامه ها انتقال حساب به استان داخل بودجه هم آورده شده‌است و امیدواریم تا با وضع قانون بیشتر پیش برویم به این دلیل که قانون الزام کار را برای آنان بیشتر خواهد کرد.

هرمزگان تنها استانی است که سالها علاوه برطیف گسترده ای از مزیت ها، مانند بنادر، دو منطقه آزاد در آن وجود دارد؛ با وجود این بالاترین آمار بیکاری هم متعلق به این استان است. علت چیست؟

بخشی از این مشکل به دلیل قانون است چراکه ما در بسیاری از زمینه‌ها مثلاً در جذب نیروی ، محدودیت و الزامی برای اینکه استخدامی باید بومی همان منطقه باشد نداریم و این مورد مغایرت‌هایی با قانون اساسی دارد. همان‌طور ‌که می‌بینیم دبیری از شهری استخدام شهر دیگر می‌شود. درهرصورت با یک شکل جدید بیکاری مواجه هستیم و در تلاش برای این هستیم که در بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی، پیمانکارانی از استان انتخاب شوند. مثلاً وقتی پیمانکاری از جایی برنده می‌شود، نمی توان در جذب نیرو الزاماتی برای او قرار داد، در هر صورت پیمانکار به‌دنبال نیرو با شرایط کاری خود است. بنابراین ما باید پیمانکاران خوبی را در استان آموزش دهیم و علاوه‌بر این آموزش نیروهم در دستور کار قرار دهیم که فعالیت هایی در این زمینه شده است. مثلا رشته‌هایی مانند برق، جوش و رشته‌هایی که به‌طور تخصصی در استان نداشتیم درحال افزایش است مانند مجوزی که برای دانشگاه علوم و فنون دریایی برای رشته‌های دریایی را گرفته‌ایم.

راهکار ایجاد فرصت های شغلی بیشتر چیست؟

اگر آموزش بیشتری در رشته‌ها و تخصص‌های این صنایع در استان وجود داشته باشد، میزان اشتغال هم بیشتر خواهد شد و قطعاً این تأثیرگذار خواهد بود. علاوه‌بر این آموزش و تقویت پیمانکاران بومی استان حائز اهمیت است. ما حتی موردی داریم که مثلاً شهرداری بندرعباس حتی پیمانکاران خدماتی خود را از خارج از استان آورده است. این برنامه‌ها هر کدام از مرحله‌ای از اجرایی شدن هستند، برخی مجوزها گرفته شده و برخی در مرحله جلسات تخصصی هستند و روزبه‌روز شرایط در حال تغییر است اما همچنان با ایده‌آل فاصله زیادی وجود دارد.

بین شهرستان های این استان تفاوتی عمیق در رشد و سطح زندگی وجود دارد؛ علت چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد و ما در جهت عدالت تلاش می‌کنیم. در بعضی موضوع‌ها مانند گازرسانی، آب‌رسانی و برق‌رسانی تفاوت زیادی بین شهر و روستا وجود ندارد و این امکانات وجود دارد اما در بعضی شاخص‌ها تفاوت زیادی را به دلیل توسعه متفاوت در توسعه روستایی وجود دارد. موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های هر منطقه و روستا در این توسعه تاثیرگذار است. مثلاً در منطقه‌ای آب کافی و کشاورزی وجود دارد ولی در روستایی امکان هیچ کشاورزی نیست مثل روستای گچین که مجموعه های تجاری بسیاری در حال فعالیت هستند اما با همان فاصله روستایی را بدون هیچ رشد و امکاناتی وجود دارد. دولت کار های ابتدایی و نیاز های اصلی در این مناطق را تامین کرده اما برای رشد روستاها نیاز با سرمایه گذاری و ایجاد بنگاه ها با توجه به ظرفیت و قابلیت های هر منطقه هستیم.

احتمال منطقه آزاد شدن جاسک در آینده چقدر است؟ با توجه به اینکه یکبار با این موضوع، مخالفت شده است.

در مقطعی این موضوع مورد بحث بود، اما در این مجلس درباره آن صحبتی نشده است.

معمولا اینطور عنوان می‌شود که کیش رشد خوبی نسبت به بقیه مناطق دارد. علت اینکه کمترین واحد تولیدی را دارد چیست؟

کیش در حوزه تخصصی بنده نیست اما کیش قدیمی‌ترین منطقه آزاد ماست که در بخش گردشگری فعالیت می‌کند و به‌همین دلیل است که در کیش هتل، امکانات گردشگری، امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی وجود دارد و به تبعیت از آن کارخانه‌های صنعتی وجود ندارد چراکه اساساً ماهیت کار کیش تولید نیست بلکه گردشگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *