شرایط جذب گردشگر جام جهانی در ایران،وجود نداشت

0
تجارت جهانی: رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر می‌گوید جذب گردشگر جام جهانی قطر نیاز به شرایط و استاندارد‌سازی‌‌هایی دارد که حتی جزیره کیش از این استانداردها برخوردار نیست.
عدنان موسی پور در گفت‌وگو با خبرنگار تجارت جهانی درباره فرصت‌های از دست رفته ایران برای جام جهانی قطر گفت:
هنگامی که یک کشور میزبان جام جهانی می‌شود، از عواید آن بهره برداری می‌کند بنابراین اولویت با کشور میزبان است.
علاوه بر آن بنده ندیده‌ام که از منافع اقتصادی جام جهانی قطر بهره‌برداری کنیم و در این باره بیشتر صحبت‌ها رسانه ای بوده است. اگر قرار بود در این بخش اتفاقی بیفتد، باید بخش خصوصی وارد عمل می شد.
وی اضافه کرد: اگر این پرسش مطرح شود که آیا بخش خصوصی برای بهره‌برداری از این رویداد جهانی مورد حمایت دولت قرار گرفت، نظرم منفی است و اتفاق خاصی برای حمایت از بخش خصوصی صورت نگرفت.
رئيس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر با بیان این که جام جهانی زیرساخت های خاص، آزادی‌های خاص و مطالبات خاص خود را دارد و ما نمی توانیم به این مطالبات پاسخ دهیم، گفت: نکته قابل تامل این است که توریست ایرانی هم ترجیح می دهد در کشور قطر اسکان پیدا کند تا در جزیزه کیش یا قشم هتل رزرو کند.
موسی‌پور با تاکید بر این که بهره برداری از رویدادهای جهانی که در کشورهای همسایه‌مان اتفاق می افتد، مستلزم برنامه‌ریزی‌ها قبل از موعد است، افزود: جام جهانی چند روز دیگر آغاز می شود و کاری دیگر نمی توان انجام داد‌. تنها فرصت ملی باقی مانده از جام جهانی قطر، نمایشگاهی است که در حوزه گردشگری، صنایع دستی و هنری در دوحه برگزار می شود و به دنبال حضور در این نمایشگاه هستیم.
وی ادامه داد: شرایط لازم برای جذب گردشگر جام جهانی در ایران وجود ندارد. اگر به دنبال جذب گردشگران مسلمان بودیم، این امر هم محقق نمی‌شد زیرا عمده‌ترین گردشگران مسلمان جام جهانی از کشور عربستان به قطر می روند و یا گردشگران امارات هم به قطرنزدیک هستند.
موسی یادآور شد: باید جستجو کرد که در مناطق آزاد مانند جزیره کیش چه استانداری را در سطح جهانی فراهم کرده ایم که بتوانیم گردشگرانرا جذب کنیم. گاهی اوقات هدفگذاری بیشتر آرمانی و غیر واقعی است و نتیجه آن را می بینیم که اتفاق خاصی نمی‌افتد.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر، اگر در جلساتی که در سطح دولت ها برگزار می‌شود، مگاپروژه‌هایی معرفی شود که مجری آن بخش خصوصی  ایران باشد، شانس موفقیت وجود دارد. امروز تجارت توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت‌ها باید در مقام حمایت قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *