دیجیتال

گوگل همچنان روی دور جریمه و تاوان!

دلایل برخورد دولت ها با غول دنیای it بررسی می شود؛

گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست‌وجوی آنلاین را در آمریکا تحت کنترل خود دارد، مدتی است با اعتراض رقیبانش درراستای استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سراسر اینترنت روبرو شده است. طی سال‌های گذشته اتحادیه اروپا گوگل را به علت انحصارطلبی تجاری پنج میلیارد دلار جریمه کرد. مقامات اتحادیه اروپا در این زمینه اعلام کرده بودند گوگل به منظور ارتقای محصولات، سرویس‌ها و اپلیکیشن خود در کنار سیستم‌عامل اندروید، از استفاده آزادانه و منصفانه کاربران اینترنت از خدمات و سیستم‌های عامل شرکت‌های رقیب خود جلوگیری به عمل آورده است.
تحلیلگران و کارشناسان بسیاری برآورد و اعلام کرده بودند که احتمالا گوگل تغییر و تحولات عظیمی را در پلتفرم و سرویس‌های خود ایجاد خواهد کرد تا به جبران خسارات در اتحادیه اروپا بپردازد و به نظر می‌رسد که پیش بینی آن دسته از تحلیلگران درست از آب درآمده است و گوگل قصد دارد از شرکت‌های توسعه دهنده برنامه‌های اندرویدی بابت استفاده آنها از پلت‌فرم گوگل پلی استور حق امتیاز بگیرد.
پس از این موضوع به نظر رسید این شرکت در بسیاری دیگر از کشورهای جهان نیز با مشکل مواجه شد؛ به گونه‌ای که سازمان تنظیم مقررات و رگولاتوری اینترنت در هند نیز تصمیم گرفت که گوگل را به علت فعالیت‌های انحصارگرایانه خود جریمه کرده و مورد مواخذه و سرزنش قرار دهد. این موضوع اما محدود به یک کشور نشد و سبب شد آمریکا یک شکایت ضد انحصارطلبی علیه موتور جست و جوی گوگل که یکی از سودآورترین کسب و کارهای تاریخ به شمار می رود آماده کند. منابع آگاه به بلومبرگ اعلام کردند وزارت دادگستری آمریکا پس از ۱۴ ماه تحقیقات، روی این موضوع متمرکز شده که آیا گوگل نتایج جست و جو را به نفع محصولات خود تغییر می‌دهد و درباره دسترسی به کاربران، آیا از مشت آهنین برای از میدان بدر کردن رقیبان استفاده می کند.
همچنین گفته شده بود وزارت دادگستری و ایالت‌های آمریکا در خصوص رفتار گوگل در بازار فناوری تبلیغات در حال تحقیقات هستند. گوگل سیستم‌های زیادی را در اختیار دارد که تبلیغات را در سراسر وب نمایش می دهند. این درحالی است که آمریکا نقشه جدیدی برای گوگل درنظر گرفته بود و به این ترتیب دادستان‌های وزارت دادگستری آمریکا و دفاتر دادستان کلی ایالتی سرگرم بحث درخصوص راه‌های محدود کردن قدرت بازار گوگل و وادار کردن این شرکت به فروش مرورگر وب کروم و بخش‌هایی از کسب و کار تبلیغاتش بودند.
بنابراین دولت آمریکا از گوگل شکایت کرد و وزارت دادگستری این کشور شکایتی را علیه شرکت گوگل تنظیم و این شرکت را به سوءاستفاده از قدرت انحصاری خود در بخش جست و جوی اینترنت متهم کرد. دولت آمریکا در این شکایت اعلام کرد گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست و جوی آنلاین را در کنترل دارد، دروازه بلامنازع ورود به اینترنت است و از شیوه های ضد رقابتی برای حفظ و توسعه انحصار خود در بخش جست و جو استفاده کرده است.
جفری روزن، مقام شماره دو وزارت دادگستری آمریکا در کنفرانسی با خبرنگاران گفته بود که رفتار گوگل تحت اصول ضد انحصارطلبی سنتی، غیرقانونی است. در این زمان گوگل شکایت دولت را کاملا ناقص خواند و در توییتر اعلام کرد مردم از گوگل استفاده می کنند زیرا آن را انتخاب می کنند نه به این خاطر که مجبور شده‌اند یا به دلیل این که نمی توانند جایگزین دیگری پیدا کنند.
ترکیه هم گوگل را به دلیل سوءاستفاده از نفوذ بازارش ۲۶ میلیون دلار جریمه کرد، در همین رابطه در بیانیه کمیسیون رقابت ترکیه ذکر شده بود که این شرکت آمریکایی شرایط رقابت منصفانه را به دلیل دسترسی غیرمنصفانه به فضای تبلیغاتی نقض کرده و از قدرت برتر خود در بازار سوءاستفاده کرده است.
طبق این گزارش ۳۲ گروه مدافع حقوق مصرف کننده، ضد انحصارطلبی، کارگری و گروه‌های مربوط در نامه ای به جو بایدن، از رییس جمهور منتخب آمریکا درخواست کردند با نفوذ شرکت های بزرگ فناوری در دولتش مقابله کند؛ در واقع از دولت بایدن خواسته شد مدیران، لابی گران و مشاورانی که برای شرکتهایی نظیر فیس بوک، آمازون، گوگل، اپل و مایکروسافت کار می کنند را از تیم خود کنار بگذارد؛ این گروه‌ها استدلال کرده بودند که شیوه‌های فعلی این غول‌های فناوری به مصرف کنندگان و اقتصاد آمریکا آسیب زده است.
سال گذشته کمیسیون اروپایی و مقامات حمایت از مصرف کننده اتحادیه اروپا به گوگل دو ماه برای بهبود شیوه ارائه نتایج جست و جو برای پروازها و هتل ها و توضیح نحوه رنکینگ آنها مهلت دادند که در غیر این صورت با مجازات روبرو خواهد شد. کمیسیون اروپا و دیده بان‌های مصرف کننده ملی که در راس آنها رگولاتور هلند و ریاست عمومی بازرسی اقتصادی بلژیک قرار داشتند، در بیانیه مشترکی اعلام کردند قیمت‌های خدمات مربوط باید شامل هزینه‌ها یا مالیات‌ها باشد تا از پیش قابل محاسبه باشد و در عین حال، قیمت‌های رفرنس که برای محاسبه تخفیف‌های داده شده استفاده می‌شوند باید به شکل واضحی قابل تشخیص باشند.

تجارت جهانی

تجارت جهانی، متخصص مناطق آزاد ایران و جهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا